2019. május 12., vasárnap

...hogy honnan indult az önvezető autók története! (II.)


Az első önvezető autókkal kapcsolatos bejegyzésünkben a kezdeti próbálkozásokkal, illetve a ténylegesen autonóm járművekhez vezető útról írtunk.



Most nézzük meg, hogy mennyire felgyorsult a fejlődés a következő 20 évben!


Az 1980-as években több olyan fejlesztés indul el, amely az önműködtető funkciókat úgy valósítja meg, hogy egyre kevesebb külső impulzusra támaszkodik az autó. Tehát a cél eléréséhez - a ténylegesen önvezető autó megalkotásához - egyre közeledtek a fejlesztések!

Dean Pomerlau autójában - 1991

Az 90-es évek elején egy kutató - Dean Pomerlau - doktori értekezésében olyan téziseket fogalmazott meg, amelyek már tényleges előfutárai a ma működő technológiának. Pomerlau az önvezető autók közlekedési rendszerét egy az idegrendszerhez hasonló működésben fogalmazta meg. Az Ő elmélete szerint az autonóm járműveknek képesnek kell lenniük a képek valós idejű feldolgozására és az jelek továbbítására az autó vezérléséhez.

A Carnegie Mellon Egyetem kapcsolódó fejlesztései a 90-es évekből.
Köztük Pomerleau járművével!

"California or bust!"

Dean Pomerlau egy másik kutatóval, Todd Jochem-mel 1995-ben elkészített egy prototípust: Egy kisbuszt alakítottak át részlegesen autonóm járművé. A működésében ez az autó már feldolgozta a képeket és az irányítás ezek alapján történt. Az kisbusz gyorsaságát, illetve megállítását még emberi beavatkozással tudták csak megoldani. Az autó irányításért felelős rendszere a Navlab nevet kapta.

Dean Pomerlau és Todd Jochem - 1995

A tesztvezetést nagy figyelem övezte. Úgy tervezték, hogy Pittsburgh-ből Kaliforniába jutnak el kormányzás nélkül, 2797 mérföldet mentek a járművel.

"DARPA - Grand Challenge"

A DARPA 2000-es évek elején pályázatot írt ki kutatóintézetek számára: olyan autonóm jármű létrehozására, amely képes átnavigálni önállóan a Mojave-sivatagban 142 mérföldet. A "Grand Challenge" pályázat díjazása 1 millió dollár volt! A díjat senki sem nyerte el, a 15 jelentkező közül egyik sem tudta teljesíteni a feladatot.

 
DARPA Grand Challenge (2004)

A 2000-es évek elején - részben ezen kudarc hatására is - a fejlődés megtorpant. Ettől függetlenül a technológia bizonyos részeit az autóipar átvette és folyamatosan tökéletesítette: például a parkolást segítő rendszerek, amelyek szenzorok segítségével akár teljes egészében automatizálják a parkolást.


Folytatjuk...


A bejegyzés a következő források nyomán készült:

Byron Spice: Look, Ma, No Hands: CMU Vehicle Steered Itself Across The Country 20 Years Ago In: Carnegie Mellon University News (2015)

David R. Baker: Driverless milestone: No Hands Across America. In: San Francisco Chronicle (2017)

David Silver: Failure and the DARPA Grand Challenge In: medium.com (2017)


Hope Reese: Our autonomous future: How driverless cars will be the first robots we learn to trust. In: TechRepublic (2016)

Lukovics Miklós, Udvari Beáta, Zuti Bence, Kézy Béla: Az önvezető autók és a felelősségteljes innováció. In: Közgazdasági Szemle (2018)

Kovács Dávid: Az Önvezető autók fejlődése - Koncepciótól az aszfaltig. In: IGN Hungary



Amennyiben a téma felkeltette érdeklődésedet, úgy számos dokumentumot találhatsz a Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban.

Az Óbudai Egyedem Digitális Archívumában (ÓDA):
(A szakdolgozatok teljes szövege csak az Óbudai Egyetem Könyvtáraiban érhető el!) 

Magenheim Zoltán: Önvezető autózás a jövőben. (2017) Szakdolgozat

Huszár Gergő: Az önvezető autók elfogadottságát befolyásoló tényezők. (2017) Szakdolgozat

Sólyom Bernát: Autonóm járművek látható fény tartományban működő szenzorai - Közútitábla-felismerő szoftver fejlesztése. (2013) Szakdolgozat

Gergő Horváth, Levente Reizer, Róbert Istók: A jövő autója jelen van. (2017) In: XXXIII. Kandó Konferencia (szerk: Temesvári Zsolt)


Források online adatbázisainkból:
(csak az ÓE hálózatából elérhető)

Worland J.: Why Self-Driving Cars Might Not Lead to a Huge Drop In Fuel Consumption. In: TIME Magazine. (2017)
/EBSCO Academic Search Complete/

Stilgoe, Jack: We Need New Rules for Self-Driving Cars. In: Issues in Science & Technology (2018) 
/EBSCO Academic Search Complete/

Nyholm S, Smids J.: The Ethics of Accident-Algorithms for Self-Driving Cars: an Applied Trolley Problem? In: Ethical Theory & Moral Practice. (2016)
/EBSCO Academic Search Complete/

Barkenbus, Jack: Self-Driving Cars: How Soon Is Soon Enough? In: Issues in Science & Technology (2018) 
/EBSCO Academic Search Complete/

Gogoll J, Müller J.: Autonomous Cars: In Favor of a Mandatory Ethics Setting. In: Science & Engineering Ethics. (2017)
/EBSCO Academic Search Complete/

Roe M.: Who’s Driving That Car?: An Analysis of Regulatory and Potential Liability Frameworks for Driverless Cars. In: Boston College Law Review. (2019)
/EBSCO Academic Search Complete/

Birdsall, M.: Google and ITE: The road ahead for self-driving cars. In.: Institute of Transportation Engineers. ITE Journal. (2014)
/ProQuest Scitech Collection/

Coca-Vila, I.: Self-driving cars in dilemmatic situations: An approach based on the theory of justification in criminal law. In: Criminal Law and Philosophy. (2018)
/ProQuest Scitech Collection/

Cohen, R. A.: Self-driving technology and autonomous vehicles: A whole new world for potential product liability discussion. In: Defense Counsel Journal. (2015) 
/ProQuest Scitech Collection/

Lohmann, M. F.: Liability issues concerning self-driving vehicles. In: European Journal of Risk Regulation. (2016) 
/ProQuest Scitech Collection/

Zhao, J., Liang, B., & Chen, Q.: The key technology toward the self-driving car. In: International Journal of Intelligent Unmanned Systems. (2018)
/ProQuest Scitech Collection/