A Facebook története 2003-ban kezdődik, egy alkalmazás alapötletével ami a következő évtizedben meghódította a világot.
Mark Zuckerberg egy fogorvos és egy pszichológus gyerekeként nőtt fel, és már hamar elkezdett érdeklődni a digitális világ iránt. David Newman, aki magántanárként a fiatal informatikai tudását fejlesztette, maga is azt állította, hogy sokszor nehéz volt lépést tartani Markkal.
2002-ben került be a Harvard Egyetemre, ahol 2003-ban létrehozta a Facemash nevű szoftvert. Az alkalmazás önmagában nem mondható bonyolultnak, a megjelenő képek közül lehetett eldönteni, hogy az szexis-e vagy nem... A képek adatbázisának növelése miatt feltörte a Harvard nyilvántartását és így 9 közösségi ház képeit, adatait szerezte meg. A képeket aztán feltette a Facemash-ra, ahol két arckép közül lehetett eldönteni, hogy melyik a vonzóbb, esetleg csúnyább. A szerver feltörése kiderült, de a további következményeiről nincs pontos információ.
2004. február 4-én Mark és szobatársai Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz és Chris Hughes elkészítették a továbbfejlesztett Facemash, illetve a kezdetleges Facebook oldalát: „TheFacebook” néven, a thefacebook.com címen lehetett elérni. Első körben csak a Harvard belső hálózatán működött, majd egy év múlva kiterjesztették a Stanford és Yale egyetemekre is.
/// Egyébként a cégek közül elsőként Microsoft és az Apple számára adtak lehetőséget a csatlakozásra. ///
A 2006-os publikus jelenlét azt jelentette, hogy bárki, aki elmúlt 13 éves és van e-mail címe, regisztrálhat az oldalra, kialakíthatja saját profilját.
A Facebook-ot megalakulásától kezdve meg akarták vásárolni, de az alapítók nem váltak meg tőle. Ez azért is érdekes tény, mivel egészen 2009-ig a cég minden évben veszteséges volt. A veszteség ellenére a felhasználók száma növekedett és továbbra sem állt meg a fejlődés... sőt. Arról nem is beszélve, hogy 2009. óta nem nagyon beszélhetünk veszteséges évről a cég életében!
A történethez persze hozzá tartozik, hogy elmúlt évek botrányai az információk hanyag kezelésével vagy a fake news-ok ártalmas hatásaival kapcsolatban... valamint az esetleges politikai befolyásolás kérdései hatással voltak a cégre.
DE - a Facebook még nagyobb óriássá vált és úgy néz ki, egyszerűen képtelen abbahagyni a növekedést.
A bejegyzés a következő források nyomán készült:
Kevéssé ismert, izgalmas tények a Facebookról. In: HVG Online / techline.hu
A Facebook hivatalos 2019. 4. negyedéves jelentése - Facebook Q4 2019 Results.
2,5 milliárdan lógunk a Facebookon. In: HVG Online.
Andrew Hutchinson: Facebook Climbs to 2.5 Billion Monthly Active Users, But Rising Costs Impede Income Growth. In: SocialMediaToday.
Pálfy Gyula: A Facebook története - Magányos milliárdosfiú a világ tetején. In: Hetek.
Moldován Ágnes: Kék robbanás – a Facebook története. In: NetMarketing.hu
Így teljesített 2019 első negyedévében a Facebook, a Twitter és a Snapchat. In: BeSocial.
Amennyiben a téma felkeltette érdeklődésedet, úgy számos dokumentumot találhatsz a Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban.
Az Egyetemi Könyvtár állományából:
Ben Mezrich: Véletlenül milliárdos - Hogyan született a Facebook.
David Kirkpatrick: A Facebook-jelenség - Egy bennfentes sztorija a cégről, amely összeköti a világot.
Klausz Melinda: A közösségi média nagykönyve.
Tóth Mihály: Facebook Marketing - Útmutató a közösségi marketinghez.
Justin R. Levy: Facebook műhelytitkok - Marketing a közösségi hálón.
Rézműves László: Facebook dióhéjban - Minden, amit tudnod kell a Facebook használatához.
Clara Shih: A Facebook kora - Piackutatás, értékesítés és újítás az internetes közösségi hálózatok segítségével.
Az Óbudai Egyedem Digitális Archívumában (ÓDA):
(A szakdolgozatok teljes szövege csak az Óbudai Egyetem Könyvtáraiban érhető el!)
Csontos Katalin: A Facebook használat lehetőségei a mentori munkában. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.
Füry Márton: Az adatbiztonság szerepe a mindennapi életünkben, a Google és a Facebook korában. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.
Csatári Dzsenifer: A közösségi média szerepe a seniorok körében. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.
Tom Sander, Biruta Sloka: Does the Use of Facebook Influence the Exchange of Information on Social Networking. In: Fiatal Kutatók Szimpóziuma - Üzleti Tudományok c. konferencia (FIKUSZ)
Szabó András: A közösségi média üzleti alkalmazása. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.
Mózes Zsuzsanna: Közösségi média mobil környezetben. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.