2020. február 4., kedd

...hogy éppen 16 éve indult a Facebook!

Mark Zuckerberg egyetemi diákhonlapból fejlesztette, mára már az egész világot behálózó közösségi oldalát. A Facebook forradalmasította az online kommunikációt, annak minden pozitív és negatív jellemzőjét is beleértve.


A Facebook története 2003-ban kezdődik, egy alkalmazás alapötletével ami a következő évtizedben meghódította a világot.
Mark Zuckerberg egy fogorvos és egy pszichológus gyerekeként nőtt fel, és már hamar elkezdett érdeklődni a digitális világ iránt. David Newman, aki magántanárként a fiatal informatikai tudását fejlesztette, maga is azt állította, hogy sokszor nehéz volt lépést tartani Markkal.


2002-ben került be a Harvard Egyetemre, ahol 2003-ban létrehozta a Facemash nevű szoftvert. Az alkalmazás önmagában nem mondható bonyolultnak, a megjelenő képek közül lehetett eldönteni, hogy az szexis-e vagy nem... A képek adatbázisának növelése miatt feltörte a Harvard nyilvántartását és így 9 közösségi ház képeit, adatait szerezte meg. A képeket aztán feltette a Facemash-ra, ahol két arckép közül lehetett eldönteni, hogy melyik a vonzóbb, esetleg csúnyább. A szerver feltörése kiderült, de a további következményeiről nincs pontos információ.

2004. február 4-én Mark és szobatársai Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz és Chris Hughes elkészítették a továbbfejlesztett Facemash, illetve a kezdetleges Facebook oldalát: „TheFacebook” néven, a thefacebook.com címen lehetett elérni. Első körben csak a Harvard belső hálózatán működött, majd egy év múlva kiterjesztették a Stanford és Yale egyetemekre is.

A Facebook története képekben 
The Illustrated Story of Facebook. From: Mashable - Youtube

Később Sean Parker - a Napster társalapítója - felfigyelt a csapatra és céggé alakította a formációt. Ő az aki a facebook.com - akkor már foglalt - domaint megszerezte. A felsőoktatási intézmények után a cégek felé is nyitott a facebook, majd 2006. szeptember 26-án teljesen nyilvánossá tették az alkalmazást.
/// Egyébként a cégek közül elsőként Microsoft és az Apple számára adtak lehetőséget a csatlakozásra. ///

A 2006-os publikus jelenlét azt jelentette, hogy bárki, aki elmúlt 13 éves és van e-mail címe, regisztrálhat az oldalra, kialakíthatja saját profilját.

A Facebook-ot megalakulásától kezdve meg akarták vásárolni, de az alapítók nem váltak meg tőle. Ez azért is érdekes tény, mivel egészen 2009-ig a cég minden évben veszteséges volt. A veszteség ellenére a felhasználók száma növekedett és továbbra sem állt meg a fejlődés... sőt. Arról nem is beszélve, hogy 2009. óta nem nagyon beszélhetünk veszteséges évről a cég életében!


A történethez persze hozzá tartozik, hogy elmúlt évek botrányai az információk hanyag kezelésével vagy a fake news-ok ártalmas hatásaival kapcsolatban... valamint az esetleges politikai befolyásolás kérdései hatással voltak a cégre.

DE - a Facebook még nagyobb óriássá vált és úgy néz ki, egyszerűen képtelen abbahagyni a növekedést.


A bejegyzés a következő források nyomán készült:

Kevéssé ismert, izgalmas tények a Facebookról. In: HVG Online / techline.hu

A Facebook hivatalos 2019. 4. negyedéves jelentése - Facebook Q4 2019 Results.

2,5 milliárdan lógunk a Facebookon. In: HVG Online.

Andrew Hutchinson: Facebook Climbs to 2.5 Billion Monthly Active Users, But Rising Costs Impede Income Growth. In: SocialMediaToday.

Pálfy Gyula: A Facebook története - Magányos milliárdosfiú a világ tetején. In: Hetek.

Moldován Ágnes: Kék robbanás – a Facebook története. In: NetMarketing.hu

Így teljesített 2019 első negyedévében a Facebook, a Twitter és a Snapchat. In: BeSocial.



Amennyiben a téma felkeltette érdeklődésedet, úgy számos dokumentumot találhatsz a Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban.

Az Egyetemi Könyvtár állományából:

Ben Mezrich: Véletlenül milliárdos - Hogyan született a Facebook.

David Kirkpatrick: A Facebook-jelenség - Egy bennfentes sztorija a cégről, amely összeköti a világot.

Klausz Melinda: A közösségi média nagykönyve.

Tóth Mihály: Facebook Marketing - Útmutató a közösségi marketinghez. 

Justin R. Levy: Facebook műhelytitkok - Marketing a közösségi hálón.

Rézműves László: Facebook dióhéjban - Minden, amit tudnod kell a Facebook használatához.

Clara Shih: A Facebook kora - Piackutatás, értékesítés és újítás az internetes közösségi hálózatok segítségével.


Az Óbudai Egyedem Digitális Archívumában (ÓDA):
(A szakdolgozatok teljes szövege csak az Óbudai Egyetem Könyvtáraiban érhető el!) 

Csontos Katalin: A Facebook használat lehetőségei a mentori munkában. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.

Füry Márton: Az adatbiztonság szerepe a mindennapi életünkben, a Google és a Facebook korában. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.

Csatári Dzsenifer: A közösségi média szerepe a seniorok körében. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.

Tom Sander, Biruta Sloka: Does the Use of Facebook Influence the Exchange of Information on Social Networking. In: Fiatal Kutatók Szimpóziuma - Üzleti Tudományok c. konferencia (FIKUSZ)

Szabó András: A közösségi média üzleti alkalmazása. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.

Mózes Zsuzsanna: Közösségi média mobil környezetben. - Szakdolgozat- Óbudai Egyetem.