A klímavédelem melletti és a globális felmelegedés elleni közdelem egyik alap pillére a közlekedés minél kevésbé környezet szennyezőbbé tétele. Ebben már most is jelentős szerepet játszanak az elektromos autók, de a még náluk is jobb megoldást kínáló hidrogén hajtású ajtók még inkább. Ez utóbbival kapcsolatban azonban továbbra is több fenn álló problémát kell még megoldani.
Ezek közül az egyik legnagyobb a hidrogén szállítása , akár a töltő állomások tekintetében akár maguk hidrogén üzemű autók tekintetében. Az üzemanyag cellás autók jelenleg 1 kilógramm hidrogénnel kb 100 kilométer megtételére képesek. Ennek az egy kiló hidrogénnek normál légközi nyomáson való tárolásához 11 ezer liter űrtartalmú tartályra lenne szükség.
Jól érzékelhető módon ez nem lehetséges közúti járművek esetében így a hidrogént nagyon magas 700 bar nyomáson tárolják. Ez 300-szorosa az abroncsokban mérhető átlagos nyomásának. Ezen egy ilyen nyomáson levő tartállyal közlekedő gépjármű előre nem látható veszélyhelyzetekben igen komoly gondokat is okozhat. Továbbá ezen magas nyomású hidrogén tartályok előállításához speciális és igen drága anyagokra van szükség, amelyek nagyon nagy mértékben drágítják és gátolják a sorozat gyártás elterjedését.
A hidrogén járművekben történő tárolási problémáinak kiküszöbölésére az amerikai Északnyugati Egyetem kutató csoportja által kifejlesztett anyag adhat megoldást. Ez egy úgy nevezett "szerves-fém" rendszer vagy keret, amely viselkedésében hasonlít a szivacséra. Így képes úgy felszívni és tárolni a hidrogént, mint az egyszerű szivacs a vizet. Nyomás hatására pedig kiadja azt megából.
A megoldásnak köszönhetően nincs szükség az óriási nyomáson működő tartályokra továbbá jóval nagyobb mennyiségű hidrogént lehet így tárolni, amely nagyban növelheti a hidrogén autók jelenlegi kb 500 kilométeres egy töléssel elérhető hatótávolságát. A találmányt már meg is feleltették az aemrikai Energiaügyi Minisztérium követelmény rendszerének így lényegében csak az autóipar érdeklődésre vár...
Amennyiben a téma felkeltette az érdeklődésedet számos dokumentumot érhetsz el az Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban.
Toyota hidrogen cellája
Ezek közül az egyik legnagyobb a hidrogén szállítása , akár a töltő állomások tekintetében akár maguk hidrogén üzemű autók tekintetében. Az üzemanyag cellás autók jelenleg 1 kilógramm hidrogénnel kb 100 kilométer megtételére képesek. Ennek az egy kiló hidrogénnek normál légközi nyomáson való tárolásához 11 ezer liter űrtartalmú tartályra lenne szükség.
Hidrogén hajtás elemei
Jól érzékelhető módon ez nem lehetséges közúti járművek esetében így a hidrogént nagyon magas 700 bar nyomáson tárolják. Ez 300-szorosa az abroncsokban mérhető átlagos nyomásának. Ezen egy ilyen nyomáson levő tartállyal közlekedő gépjármű előre nem látható veszélyhelyzetekben igen komoly gondokat is okozhat. Továbbá ezen magas nyomású hidrogén tartályok előállításához speciális és igen drága anyagokra van szükség, amelyek nagyon nagy mértékben drágítják és gátolják a sorozat gyártás elterjedését.
Hyundai hidrogán hajtású rendszere
A hidrogén járművekben történő tárolási problémáinak kiküszöbölésére az amerikai Északnyugati Egyetem kutató csoportja által kifejlesztett anyag adhat megoldást. Ez egy úgy nevezett "szerves-fém" rendszer vagy keret, amely viselkedésében hasonlít a szivacséra. Így képes úgy felszívni és tárolni a hidrogént, mint az egyszerű szivacs a vizet. Nyomás hatására pedig kiadja azt megából.
A megoldásnak köszönhetően nincs szükség az óriási nyomáson működő tartályokra továbbá jóval nagyobb mennyiségű hidrogént lehet így tárolni, amely nagyban növelheti a hidrogén autók jelenlegi kb 500 kilométeres egy töléssel elérhető hatótávolságát. A találmányt már meg is feleltették az aemrikai Energiaügyi Minisztérium követelmény rendszerének így lényegében csak az autóipar érdeklődésre vár...
Amennyiben a téma felkeltette az érdeklődésedet számos dokumentumot érhetsz el az Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban.
Források online adatbázisainkból:
Klein Alice - Gassed up and ready to go. New Scientist 9/8/2018 Vol. 239 Issue 3194. ISSN: 0262-4079
Fairley Peter - The H2 Solution. Scientific American. Feb2020 Vol. 322 Issue 2 ISSN:0036-8733
Lieutenant Klaus, Borissova Ana - A landscape of hídride compounds for off-board refilling of transport vehicles. International Journal of Hydrogen Energy Jan2020 Vol. 45 Issue 4. ISSN: 0360-3199
Brown Andy - Hydrogen Transport. TCE: The Chemical Engineer Jan2019 Issue 936 ISSN: 0302-0797
Hydrogen Vehicles on the Road- China Today Aug2019 Vol. 68 Issue 8. ISSN:1003-0905
This car makes a little hydrogen go a long way. News Scientist 2/20/2016 Vol. 229 Issue 3061. ISSN: 0262-4079
Terrell Kenneth - Running on Fumes. U.S. News& World Report 4/29/2002 Vol. 132 Issue 14. ISSN: 0041-5537
George Alexander - The New Improved Hydrogen Car. Popular Machanics Jul2017. ISSN:0032-4558
Burns Larry, Moore Joe - How soon for Hydrogens. Issues in Science & Technology Summer2004 Vol. 20 Issue 4. ISSN: 0748-5492