2019. január 21., hétfő

...hogy mióta használunk légzsákot az autókban!

Amikor a közlekedésbiztonság forradalmi fejlesztéseiről beszélünk, biztos, hogy első helyen említjük a légzsákot. (...legfeljebb a második helyen, ha a biztonsági övre gondolunk) A légzsák szabadalmának története az 1950-es évekig nyúlik vissza. A szabadalmat az USA-ban és Németországban is benyújtották, "biztonsági párna szerelvény" néven. (John W. Hetrick, Walter Linderer)


Mivel a gyakorlati megvalósításban ez a változat még nagyon lassan nyílt ki, nem került alkalmazásra, az autógyártók nem láttak benne lehetőséget.


Az ötlettel az 1960-as éve végén kezdtek el újra érdemben foglalkozni: Yasuzaburou Kobori továbbfejlesztett légzsákja már jóval gyorsabban nyílt ki. Az első forgalmazott autó, amelyet légzsákkal felszerelten lehetett már vásárolni a Chevrolet Impala volt.

A Chevrolet Impala korabeli reklámja

Sajnos ez még nem a legjobb megoldás volt... a légzsák megjelenése károsan hatott a biztonsági öv használatára: a légzsákkal felszerelt autók tulajdonosai azt gondolták, így már nincs is szükség biztonsági övre. Ráadásul ezek a légzsákok még nem működtek olyan finoman, mint a maiak, így komoly sérüléseket szenvedtek az utasok.

Ezt követően a fejlesztés Németországban jutott el arra a fokra, hogy tömeggyártásban, megbízhatóan működő légzsákokkal felszerelt autók kerüljenek forgalomba. A Mercedes 1981-ben olyan légzsákkal szerelte fel - természetesen ekkor még extraként - új típusát, amely 20 ms alatt töltődött fel gázzal.

Korabeli - légzsákkal felszerelt -  Mercedes reklámja

Ezt követően egymás után kezdték alkalmazni a légzsákot a legnagyobb autógyártó cégek. Majd a 2000-es évek elején már általánossá vált a légzsák, mint alapfelszereltség.

...és a légzsák fejlődése azóta sem állt meg: az oldal-, a függöny- és a térdlégzsákot követően már a gyalogoslégzsák sem elképzelhetetlen egy autóban.

A Volvo V40 gyalogoslégzsák technológiája

A bejegyzés a következő források felhasználásával készült: 
Bense Róbert: A légzsák születése és tündöklése
Balogh Bence: Robbanás a biztonságért - A légzsáksztori

További információk a témával kapcsolatosan az Egyetemi Könyvtár állományából:
Simon Ákos: Közlekedés, járművek biztonsága
Nagy Balázs: A személygépjárművek passzív biztonságának elemei (szakdolgozat)
Vadász Ádám: Gépjárművekben alkalmazott modern asszisztens berendezések működése és szervizelése (szakdolgozat)
Kalvach Gábor Leopold: Gépjármuvek biztonságtechnikai rendszerei (szakdolgozat)
Madarász Imre: Biztonsági és kényelmi funkciók fejlesztése modern jármű-dinamikai rendszerekben (szakdolgozat)

(A szakdolgozatok teljes szövege csak az Óbudai Egyetem hálózatában érhető el!)

Források online adatbázisainkból:
(csak az ÓE hálózatából elérhető)

Berger, ED. Software Needs Seatbelts and Airbags. Communications of the ACM. 2012;55(9):48-53.
(EBSCO - Academic Search Complete)

Chawla A, Mukherjee S. Motorcycle safety device investigation: A case study on airbags. Sadhana. 2007;32(4):427-443.
(EBSCO - Academic Search Complete)

Gao, Y., & Zeng, X. H. (2013). Analysis and simulation on automobile airbag compression test. Applied Mechanics and Materials, 380-384, 140.
(ProQuest)

Choi, S., Jang, J., Oh, C., & Park, G. (2016). Safety benefits of integrated pedestrian protection systems. International Journal of Automotive Technology, 17(3), 473-482.
(ProQuest)