2019. március 15., péntek

...áttörést értek el az üzemanyagforrásként szolgáló hidrogén szállításának terén.

A jelenlegi viszonyok között gondolván itt vilgazdasági és ökológiai hatásokra, az autó gyárak egyre inkább próbálnak az egyben környezetbarát és megfizethető technológák irányába fejleszteni.


Ennek a fejlődési iránynak és kívánalmainak mai napig leginkább az elektromos meghajtású autók tudnak eleget tenni. A technológia megjelenése óta eltelt idő alatt rengeteget fejlődött az elektromos meghajtású gépjárművek hatótávolsága, áramfelvételi képessége. Valamint a megjelenő energia, főként mozgási és kinetikus energia visszanyerő rendszereknek köszönhetően sokat fejlődött a tecnológia. Ennek ellnére napjainkban ezek a technológiák még mindig alul maradnak hatótávolságban és a leadott teljesítmény tekintetében már ami a hagyományos robbanó motros járművekkel történő összevetést illeti.


Ezen hátrányok csökkentésének későbbi teljes mértékű kiküszöbölésének érdekében a technológiai fejlesztések folyamatosak.

Az elektromos hajtású autók teljesítményének hatótávolságának növelése érdekében jöttek létre a különböző üzemanyag cellás meghajtással működő energiaellátó rendszerek. Ebből is az egyik leghatékonyabb és sokak szerint az elektromos meghajtást forrídalmasító a hidrogáncellás meghatjtás.

Ennek lényege, hogy az eddigiekhez képest, a járművek nem közvetlen tárolják az elektromos áramot akkumulátorokban, hanem hidrogén cellákból tudják szintetizálni a haladáshoz szükséges elektromos energiát. 

Legnagyobb előnyeit a hidrogéncellás hanjtásnak, környezet kímélő paarméterei adják. Gyakorlatilag károsnyag kibocsájtása nulla ezzel egy időben a gépjárművek ezen részének a forgalombol történő kivonását követően sem keletkeznek veszélyesnek minősülő hulladék anyagok.

A hidrogén hajtás tecnológiájának is vannak hátrányai. Ezek közül legjelentősebb a hidrogén cellák után töltése és az azok töltését szolgáló hidrogén szállítása. A hidrogén egy fokozottan robbanás veszélyes anyag, ez által sem szállítása sem felhasználása sem egyzerű, othoni töltésre pedig pontosan ebből fakadóan nincs lehetőség. 

Azonban egy nem régiben elért áttörésnek köszönhetően várhatóan ugrászserű növekedés fog elindulni a hidrogén cellás üzemanyag ellátás területén.

Áttörést értek el az energiaforrásként szolgáló hidrogén szállításában az ausztrál kormány tudományos ügynökségének (CSIRO) kutatói. A világon először membrán technológia használatával a kutatók képesek voltak a hidrogént ammóniává alakítani majd azt vissza alakítani hidgoénné.Ezzel nagyban megkönnyítve a rendkívül veszélyes hidrogén szállítását. Ez azt jelenti, hogy világszerte könnyen szállíthatóvá válhat a környezetbarát, hidrogénhajtású autók üzemanyaga.

Jelneleg már elérhető a technológia a Toyota Mirai nevet viselő modellje által. Jelenleg ez az egyetlen széles körben is elérhető jármű amely már képes felvenni az átalakított hidrogéntből előállított elektromos energiát.

Toyota Mirai


Amennyiben a téma felkeltette érdeklődésedet, úgy számos dokumentumot találhatsz a Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban. 

Az Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtár nyomtatott állományából:

Boetius, Henning -  Hidrogénforradalom : Az energia ellátás új formája / Henning Boetius. - Budapest : Corvina , 2006. - 133 p. ; 19 cm. - (Corvina Tudástár ; GEO Könyvek, ISSN 1787-4629)  ISBN 963-13-5511-X

Források az Óbudai Egyetem Digitális Archívumából (ÓDA)

Kupits Gábor - Hidrogénégésű-belsőégésűmotor tervezése -szakdolgozat

Források online adatbázisainkból:
(csak az ÓE hálózatából elérhető)

Jilakara, Srinivas - An Experimental Study of Turbocharged Hydrogen Fuelled Internal Combustion Engine. SAE International Journal of Engines. Jan2015, Vol. 8 Issue 1, p314-325. 12p.

Gurbuz, Habib - An Experimental Studi on Performance and Clinic Variations in a Spark Ignition Engine Fuelled with Hydrogen and Gasoline.Isi Bilimi ve Teknigi Dergisi / Journal of Thermal Science & Technology. 2013, Vol. 33 Issue 1, p33-41. 9p.

Krishnan Unni, Jayakrishnan - Development of Hydrogen Fuelled Low NOx Engine with Exhaust Gas Recirculation and Exhaust after Treatment. SAE International Journal of Engines. Feb2017, Vol. 10 Issue 1, p1-9. 9p.

Fathi Vahid -  Influence of initial charge conditions on engine performance and emission of a DISI hydrogen-fueled engine under various injection timings.Turkish Journal of Engineering & Environmental Sciences. 2011, Vol. 35 Issue 3, p159-171. 13p.