2019. április 23., kedd

...hogy honnan indult az önvezető autók története! (I.)

Az emberiség negyedik ipari forradalmának egyik fontos fejlesztése a már teljesen automatizált, emberi beavatkozás nélkül működő önvezető autó. A fejlesztés használata több szempontból is befolyásolja az ember mindennapi életét, a közlekedés rendszerét, a városfejlesztést... és még sorolhatnánk.

 

...és persze a drónok elterjedéséhez hasonlóan jogi kérdéseket is felvet az önvezető autók megjelenése. Jelenleg több, mint 70 városban van tesztelés alatt a technológia.


Egészen korán megjelentek olyan kezdeményezések, amelyek a sofőr nélküli autókkal kísérletezgettek. Az irodalom az egyik elsőt 1925-ben jegyzi: ezt nevezhetjük az első sofőr nélküli gépjárműnek. Francis P. Houdina távirányítással mozgásba hozható és irányítható autót mutatott be.
Cikk a New York Times-ból 1925-ből - Houdina rádióvezérelt autója

Houdina az Egyesült Államok hadseregének mérnöke volt, rádióvezérelt autójának az American Wonder nevet adta. Valójában az American Wonder-t egy közvetlen mögötte haladó második autóból irányították, így természetesen ezt abszolút nem nevezhetjük önvezető autónak, de a "sofőr-nélküliség" első megjelenése mégis ez volt!

1940-ben Norman Bel Geddes amerikai formatervező, dizájner könyvében (Magic Motorways) már olyan városokat, olyan úthálózatot ír le, ahol az autóknak nincs szüksége emberi beavatkozásra.

Norman Bel Geddes

A felvázolt rendszerben az autók az úthálózatba épített jelekkel és eszközökkel kommunikálva képesek haladni, sőt módosítani az ember által vétett hibákat. Könyvében ezt az 1960-as évekre jósolta. Több olyan megoldás található a kor Amerikájának népszerű formatervezőjének művében, amely - bár kezdetleges módon - megelőzte korát.
Norman Bel Geddes formatervező legfontosabb munkái

John McCarthy mesterséges intelligenciával foglalkozó kutató 1969-ben egy olyan autót vázolt fel művében, amely kamerák segítségével "tájékozódik", így emberi beavatkozás nélkül tud eljutni A pontból B pontba. McCarthy művében - Computer Controlled Cars - további érdekes, jövőbe mutató elképzelés szerepel: az ember felülbírálhatja a sebességet és az útirányt, az utas pedig billentyűzet segítségével tudja megadni az útirányt. És mindezt 1969-ben írta le McCarthy!

John McCarthy

Természetesen ez abban az időben még csak egy vízió volt, a gyakorlati megvalósítás még elképzelhetetlen lett volna. Mégis... ha megnézzük, hogy ma hova jutott az autonóm járművek fejlődése, akkor valamit nagyon jól látott fél évszázaddal ezelőtt McCarthy.

Az 1980-as években több olyan fejlesztés indul el, amely az önműködtető funkciókat úgy valósítja meg, hogy egyre kevesebb külső impulzusra támaszkodik az autó. Tehát a cél eléréséhez - a ténylegesen önvezető autó megalkotásához - egyre közeledtek a fejlesztések!

Folytatjuk...


A bejegyzés a következő források nyomán készült:

Hope Reese: Our autonomous future: How driverless cars will be the first robots we learn to trust. In: TechRepublic (2016)

Lukovics Miklós, Udvari Beáta, Zuti Bence, Kézy Béla: Az önvezető autók és a felelősségteljes
innováció. In: Közgazdasági Szemle (2018)

Kovács Dávid: Az Önvezető autók fejlődése - Koncepciótól az aszfaltig. In: IGN Hungary



Amennyiben a téma felkeltette érdeklődésedet, úgy számos dokumentumot találhatsz a Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban.

Az Óbudai Egyedem Digitális Archívumában (ÓDA):
(A szakdolgozatok teljes szövege csak az Óbudai Egyetem Könyvtáraiban érhető el!) 

Magenheim Zoltán: Önvezető autózás a jövőben. (2017) Szakdolgozat

Huszár Gergő: Az önvezető autók elfogadottságát befolyásoló tényezők. (2017) Szakdolgozat

Sólyom Bernát: Autonóm járművek látható fény tartományban működő szenzorai - Közútitábla-felismerő szoftver fejlesztése. (2013) Szakdolgozat

Gergő Horváth, Levente Reizer, Róbert Istók: A jövő autója jelen van. (2017) In: XXXIII. Kandó Konferencia (szerk: Temesvári Zsolt)


Források online adatbázisainkból:
(csak az ÓE hálózatából elérhető)

Worland J.: Why Self-Driving Cars Might Not Lead to a Huge Drop In Fuel Consumption. In: TIME Magazine. (2017)
/EBSCO Academic Search Complete/

Stilgoe, Jack: We Need New Rules for Self-Driving Cars. In: Issues in Science & Technology (2018) 
/EBSCO Academic Search Complete/

Nyholm S, Smids J.: The Ethics of Accident-Algorithms for Self-Driving Cars: an Applied Trolley Problem? In: Ethical Theory & Moral Practice. (2016)
/EBSCO Academic Search Complete/

Barkenbus, Jack: Self-Driving Cars: How Soon Is Soon Enough? In: Issues in Science & Technology (2018) 
/EBSCO Academic Search Complete/

Gogoll J, Müller J.: Autonomous Cars: In Favor of a Mandatory Ethics Setting. In: Science & Engineering Ethics. (2017)
/EBSCO Academic Search Complete/

Roe M.: Who’s Driving That Car?: An Analysis of Regulatory and Potential Liability Frameworks for Driverless Cars. In: Boston College Law Review. (2019)
/EBSCO Academic Search Complete/

Birdsall, M.: Google and ITE: The road ahead for self-driving cars. In.: Institute of Transportation Engineers. ITE Journal. (2014)
/ProQuest Scitech Collection/

Coca-Vila, I.: Self-driving cars in dilemmatic situations: An approach based on the theory of justification in criminal law. In: Criminal Law and Philosophy. (2018)
/ProQuest Scitech Collection/

Cohen, R. A.: Self-driving technology and autonomous vehicles: A whole new world for potential product liability discussion. In: Defense Counsel Journal. (2015) 
/ProQuest Scitech Collection/

Lohmann, M. F.: Liability issues concerning self-driving vehicles. In: European Journal of Risk Regulation. (2016) 
/ProQuest Scitech Collection/

Zhao, J., Liang, B., & Chen, Q.: The key technology toward the self-driving car. In: International Journal of Intelligent Unmanned Systems. (2018)
/ProQuest Scitech Collection/