2019. február 25., hétfő

...hogy mióta használunk biztonsági övet!

A ma is használt - úgynevezett három pontos - "V" típusú biztonsági övet a svéd Nils Bohlin fejlesztette ki. Természetes, hogy ha kicsit visszamegyünk az időben a biztonsági öv történetében, több előzménnyel is találkozhatunk.

Ha elindulunk az autóval, ez a jelzőlámpa ne égjen!

A medencénél keresztirányban, a felsőtest előtt haránt irányban áthaladó öv kétségkívül a 20. század legelterjedtebb, legtöbb emberéletet mentő biztonsági fejlesztése volt.


Az első autók a 19. század vége felé jelentek meg, a tömeggyártásra és a tényleges elterjedésre a 20. század elején kerülhetett csak sor. A tömeggyártással együtt az előállítási költségek csökkentek, így a korábban csak a felső réteg számára elérhető gépjárműveket már egyre többen engedhették meg maguknak.

Galamb József

A tömeggyártás egyik első, fontos példája pedig a Ford-T model volt, Galamb József részvételével. - Ezzel kapcsolatos korábbi bejegyzésünket itt olvashatjátok!

Természetes, hogy a gépjárművek egyre növekvő száma miatt, a közúti balesetek és a karambolok is egyre gyakoribbak lettek. A közlekedési kultúra természetesen lassabban fejlődött ebben az időben, mint a technológia fejlődése és még csak jogosítvány sem kellett a vezetéshez.


...és azt se felejtsük el, hogy ezek a járművek már akár 70km/h sebességgel tudtak közlekedni!

Valamilyen megoldást kellet találni a személyi sérülések meggátlására, de legalábbis minimalizálására. Az első említés az Egyesült Államokból származik az 1930-as évekből. A két pontos biztonsági öv (deréköv) kifejlesztése erre az időszakra esik. Ez a megoldás az autóból való kiesés ellen valóban védett, viszont a hirtelen fékezés vagy karambol hatására a felsőtestet és a fejet érte a legtöbb sérülés, amely akár halálos kimenetelű is lehetett.


Ahogy írtuk, a három pontos biztonsági öb kifejlesztése Nils Bohlin nevéhez kötődik. Ő a Saab-nál dolgozott, ahol a repülőgépek katapultüléseivel foglalkozott, majd innen a Volvo-hoz igazolt. Bohlin itt fejlesztette ki, a ma is használatos "V" típusú biztonsági övet, amely a mai napig a legfontosabb utasvédelmi eszköz a gépjárművekben. 

Nils Bohlin és a három pontos biztonsági öv!

A biztonsági öv széles körű elterjedésében fontos szerepet játszott, hogy Bohlin nyílt szabadalmat jelentett be, így bármely gyártó szabadon alkalmazhatta az eszközt.
A biztonsági öv 2019-ben lesz 60 éves:hivatalosan, egész pontosan 1959. augusztus 13-án adták el az első Volvo PV 544-es gépjárművet, amely az első olyan autó volt, amely három pontos biztonsági övvel volt felszerelve.


A bejegyzés a következő források nyomán készült:

Vincze-Pap Sándor: Gyűrődéssel a biztonságért




Magyar folyóiratcikkek a témával kapcsolatban:


Kutasi Csaba: Az életmentő légzsák és a biztonsági öv előállítása és működése. In: Magyar textiltechnika : textilipar, ruhaipar, textiltisztítás. (2017) 

50 éves a biztonsági öv szabályozása. In: Élet és tudomány. (2017)

Gégény István: A biztonsági öv fél évszázada. In: Autóvezető + Közlekedésbiztonsági szemle (különszám) (2010)

Juhász János:A biztonsági öv használatával és mellőzésével kapcsolatos indokok és tévhitek felmérésére végrehajtott kérdőíves adatgyűjtés tapasztalatai. In: Közlekedéstudományi szemle. (2010)

Jankó Domokos - Szőke Bálint: A biztonsági öv és a légzsák szerepe a hazai közúti biztonság alakulásában. In: Közlekedéstudományi szemle. (2009)


 Források online adatbázisainkból:
(csak az ÓE hálózatából elérhető)

Scoltock J.: Nils Bohlin. In: Automotive Engineer. (2010) 
/EBSCO Academic Search Complete/

Ecenbarger W.: Buckle Up. And Behave. In: Smithsonian. (2009) 
/EBSCO Academic Search Complete/

Chapman G.: NILS BOHLIN. In: Octane. (2016) 
/ProQuest SciTech Premium Collection/

Thackray LA, Blackketter DM.: Three-point seatbelt maternal comfort and fetal safety. In: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers. (2002) 
/ProQuest SciTech Premium Collection/

Samples AMB.: Validity of self -reported data on seat belt use: The behavioral risk factor surveillance system. [Dissertation]. East Tennessee State University; 2004. 
/ProQuest Dissertation Collection/

Luet C, Trosseille X, Drazétic P, Potier P, Vallancien G.: Kinematics and dynamics of the pelvis in the process of submarining using PMHS sled tests. In: Stapp Car Crash Journal. 
/ProQuest SciTech Premium Collection/