2019. február 15., péntek

...mi az a módszer ami, szövőszék gyárból a legnagyobb autógyárrá tette a Toyotát.


Valóban a Toyota mint cég kezdeti időszakában szövőszékek értékesítésével fogalalkozott. Azonban az ebből befolyó összegeteket már 1936-ban autógyártásba invesztálták. A Toyota gyára szerencsésen túlélte a II. világháborút. Majd ezt követően amerikai gazdasági segítségnek is köszönhetően 1947-től indult igazán virágzásnak.

Toyota lógó

Napjainkban az összes autógyár vagy autóipari nagy vállalat példaként tekint a Toyota cég csoport vállalati struktúrájára és annak hatékonyságára, gazdaságosságára. Éves szinten ez a vállalat építi és értékesíti a legtöbb gépjárművet világszerte ezzel párhuzamosan náluk a legalacsonyabb a műszaki vagy egyéb okokból történő termék visszahíváson száma.




 Toyota: 1934 Japán

Ennek, oka nem pusztán a szerencse és a jó időben kapott gazdasági segítség. A Toyota cég egy sajátos vállalat irányítási szemlélet alapján szervezi meg és bonyolítja gazdasági és vállalat irányítási feladatait. Ez a szemlélet a mára már elhíresült több néven is említett, "Toyota módszer". A " Toyota módszer" vagy  "Lean" módszer egy sajátos keveréke az amerikai és japán vállalti kultúrának. Kialakulásának fő oka, japán helyzetéből fakad, egy olyan sziget országban ahol ennyien élnek, de ezzel egy időben rendkívül szerények a nyersanyag források ráadásul gyakoriak a komoly természeti katasztrófák, igen nehéz komoly, de leginkább tartós gazdasági sikereket elérni. Itt lép közbe a Japán szemlélet, a keleti harcművészetekéhez hasonló filozófiájú megközelítés mi képen is, hogyan lehet elérni a legkisebb, minimális energia befektetéssel a lehető legnagyobb eredményt.

Toyota székház: Tokió

Az alapelv logikusan hangzik mégis teljesen ellentétes az addigi tömeggyártási alapelvekkel. Míg például a Ford gyáraiban azt tartották legjobbnak, ha a gyártás folyamatos és teljes kihasználtság mellett üzemel és ontja az egyforma alkatrészeket, addig a Toyota azt mondta, hogy minden egyes alkatrész amit úgy gyártanak, hogy azt a vevő nem kérte, és minden egyes perc, amit a gyárban tölt feleslegesen az a cégnek veszteséget termel. Csak a már kifizetett megrendelt termékek kerültek legyártásra. A Japán vállalati és munka kultúra másik fontos alapelve az ember központúság, legyen szó ügyfélről vagy dolgozóról. Ezen szemlélet mentén végletekig finomítva alakították ki a Toyota vállalati szerkezetét, működését. Tulajdon képen innen ered a ma már széles körben alkalmazott Toyota módszer vagy LEAN szemlélet két legfőbb alapelve:

Az érték és vevő központúság:

"Az értéket minden esetben a vevő szempontjából kell meghatározni. A vevőt itt tágabb értelemben kell venni, lehet egy tényleges vevő, de akár egy másik vállalati egységünk vagy éppen csak a következő folyamatunk is." 

Tehát mi is a hozzáadott érték:

-amiért az ügyfél fizetni hajlandó,
-ami a termék funkcióját, színét, formáját, egyéb tulajdonságait úgy változtatja meg, hogy a termék közelebb kerül a vevő által elvártakhoz és
-amit már első alkalommal is helyesen végzünk el.

Az ember tisztelete: 

 "A vállalat számára fontosak a munkatársai, tiszteletben tartja ötleteiket, véleményüket, gondolataikat. A lean szervezetek a bennük dolgozó emberek folyamatos fejlesztésével működnek. Egy ilyen szervezetben mindenki felelős a kialakított rendszerért, követi annak előírásait és folyamatosan fejleszti, a környezethez, annak elvárásaihoz alakítja azokat. A hatékonyság növelése sohasem okoz leépítéseket, elbocsátásokat, a folyamatos fejlesztés során felszabadult kapacitásokat új termékek kialakításába, új piacok keresésébe illetve a vállalat folyamatos fejlesztésébe vonja be." 

Mike Hoseus a Toyota korábbi vezetőjének budapesti "LEAN" módszert tárgyaló előadása.


Amennyiben a téma felkeltette az érdeklődésedet számos dokumentumot találsz az Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban.

Válogatás nyomtatott dokumentumok közül:

Liker, Jeffrey K. - A Toyota-módszer : 14 vállalatirányítási alapelv / Jeffrey K. Liker ; [ford.] Darnyik Judit ; [szerk.] Polyánszky T. Zoltán. - Budapest : HVG , 2008. - 400 p. ; 24 cm. - (HVG könyvek)  ISBN 978-963-9686-43-4 

Rother, Mike -   Toyota-Kata : Hogyan ösztönözzük munkatársainkat fejlődésre, alkalmazkodásra és kiváló eredményekre? / Mike Rother. - HVG Könyvek : Budapest , 2014. - 299 p. ; 24 cm  ISBN 978-963-304-186-4 

Womack, James P.-   Lean szemlélet : A veszteségmentes, jól működő vállalat alapja / James P. Womack ; Daniel T. Jones. - Budapest : HVG K. , 2009. - 426 p. ; 24 cm. - (HVG Könyvek)  ISBN 978-963-9686-83-0 

Péczely György -   Lean3 : Termelékenységfejlesztés egységes rendszerben / Péczely György, Péczely Csaba. - Bp. : A.A. Stádium Diagnosztikai és Menedzsment Kft. , 2009. - 690 p. : ill. ; 23 cm  ISBN 978 963 08 3163 5 


Válogatás előfizetett adatbázisainkól:
(csak az ÓE egyetemi hálózatából elérhető)

Publikációk:

Gyenge Balázs, Kozma Tímea, Szilágyi Heléna - Lean menedzsment alkalmazási szolgáltatóvállalat esetében - Vezetéstudomány / Budapest Management Review. apr2015, Vol. 46 Issue 4, p44-54. 11p.