2020. február 23., vasárnap

...hogy mennyire félünk az önvezető autóktól?

Tetszik vagy sem, az önvezető autók pár évtized múlva szinte természetesek lesznek a környezetünkben. Természetesen a változás nem egyik napról a másikra történik.


Már ma is egyre több olyan funkció van jelen a "hagyományos" autókban, amin el sem csodálkozunk... pedig már ezek is az "átalakulás" lépéseit mutatják.
Az emberek reakciója az önvezető autókkal kapcsolatban igen változatos. Isaac Asimov az 1960-as években megalkotta robotika három törvényét...

Isaac Asimov
  1. A robotnak nem szabad kárt okoznia emberi lényben vagy tétlenül tűrnie, hogy emberi lény bármilyen kárt szenvedjen.
  2. A robot engedelmeskedni tartozik az emberi lények utasításainak, kivéve, ha ezek az utasítások az első törvény előírásaiba ütköznének.
  3. A robot tartozik saját védelméről gondoskodni, amennyiben ez nem ütközik az első és második törvény előírásaiba.
0. A robot nem árthat az emberiségnek, és nem nézheti tétlenül, ha az  emberiséget veszély fenyegeti.

Ezekből jól kivehető az ember hozzáállása a robotokhoz: természetesen foglalkozni kell a kérdéssel, de tartunk is tőle, hogy önállóan hozzanak döntéseket. ...és ha jobban megnézzük a dolgot, akkor az önvezető autók területén az emberiség éppen abba az irányba tart, hogy ezek a járművek - akár tanulás útján is fejlődve - önmaguk hozzanak döntéseket.
              ///úgy, hogy közben azért emberek is vannak abban az autóban!


Why Don't We Have Self-Driving Cars Yet? / from - Business Insider

Az autógyártás fejlődésében az egyik legfontosabb tényező a kezdetektől fogva a gyorsaság volt. Ahogy pedig a gépjárművek száma egyre nőtt, egyre gyakoribbak lettek a balesetek. Innentől kezdve természetesen a biztonság növelése is fontos szempont lett, mind a közlekedésben, mind az autók felszereltségében.

       ///Blogunkban is foglalkoztunk már ezekkel a kérdésekkel:
...hogy mióta használunk légzsákot az autókban!
...hogy mióta használunk biztonsági övet!

...az egyre gyakoribb balesetek pedig az esetek túlnyomó többségében emberi hibából következnek..

Bizonyos funkciókat - amelyek az önvezető autókra jellemzők - már ma is használunk:
  • Ütközések elkerülése, 
  • Megcsúszás figyelmeztetés, 
  • Holttér figyelés, 
  • Továbbfejlesztett sebességtartó automatika, 
  • Automatikus parkolás.

Jelenleg az önvezető autókat tartjuk a közlekedés jövőjének. Arról azért kevesebb információnk van, hogy ezek biztonságosabbak lesznek-e az emberi irányítású autóknál. A vezetéskor sok olyan  váratlan esemény történhet, amely hirtelen, emberi döntést igényel.

Természetesen az autógyártók folyamatosan fejlesztik az önvezető autókat. Az elmúlt években több felmérés és kutatás eredménye látott napvilágot, amelyek azt mutatják, hogy az emberek inkább aggódnak, félnek az autonóm járművek használatától. Természetesen egy-egy olyan automatizált, kényelmi funkciót nem utasítanak el, amelyek a fejlesztés során egy mai autóba bekerülnek.

A BMW önvezető autó reklámja - Nincs mitől félni :D

Az Óbudai Egyetem hallgatói körében is készül felmérés az önvezető autókkal kapcsolatosan. A kérdőíves felmérés során a hallgatók félelmeire voltak kíváncsiak.
/A felmérés eredményeit Szikora Péter és Madarász Nikolett publikálta./

A kitöltök több mint 60%-a tart attól, hogy vezetés közben valamilyen probléma lép
fel és az önvezető autó veszély esetén nem védené meg a sofőrt.

Ha azt a tényt vesszük, hogy a felmérésben hallgatók - fiatalok - vettek részt, akik az új technológiákra sokkal inkább fogékonyak... látható, hogy még sokkal meggyőzőbb eredmények szükségesek az önvezető autók területén ahhoz, hogy a társadalom elfogadja a "közlekedés jövőjét".



A bejegyzés a következő források nyomán készült:

Szikora Péter - Madarász Nikolett: Y generáció félelmei az önvezető autóktól. In: Közép-Európai Közlemények.

Lukovics Miklós, Udvari Beáta, Zuti Bence, Kézy Béla: Az önvezető autók és a felelősségteljes
innováció. In: Közgazdasági Szemle (2018)

Kovács Dávid: Az Önvezető autók fejlődése - Koncepciótól az aszfaltig. In: IGN Hungary

Hiába félsz tőle, még a te életedben eljön az önvezető autók kora. In: Portfolio.hu

Isaac Asimov: Én, a robot. Móra, 1991. Baranyi Gyula fordítása.
Isaac Asimov: I, Robot. A Signet Book the New American Library, New York, 1964.



Amennyiben a téma felkeltette érdeklődésedet, úgy számos dokumentumot találhatsz a Óbudai Egyetem Egyetemi Könyvtárának nyomtatott és digitális állományiban.

Az Óbudai Egyedem Digitális Archívumában (ÓDA):
(A szakdolgozatok teljes szövege csak az Óbudai Egyetem Könyvtáraiban érhető el!) 

Magenheim Zoltán: Önvezető autózás a jövőben. (2017) Szakdolgozat

Huszár Gergő: Az önvezető autók elfogadottságát befolyásoló tényezők. (2017) Szakdolgozat

Sólyom Bernát: Autonóm járművek látható fény tartományban működő szenzorai - Közútitábla-felismerő szoftver fejlesztése. (2013) Szakdolgozat

Gergő Horváth, Levente Reizer, Róbert Istók: A jövő autója jelen van. (2017) In: XXXIII. Kandó Konferencia (szerk: Temesvári Zsolt)


Források online adatbázisainkból:
(csak az ÓE hálózatából elérhető)

Worland J.: Why Self-Driving Cars Might Not Lead to a Huge Drop In Fuel Consumption. In: TIME Magazine. (2017)
/EBSCO Academic Search Complete/

Stilgoe, Jack: We Need New Rules for Self-Driving Cars. In: Issues in Science & Technology (2018) 
/EBSCO Academic Search Complete/

Nyholm S, Smids J.: The Ethics of Accident-Algorithms for Self-Driving Cars: an Applied Trolley Problem? In: Ethical Theory & Moral Practice. (2016)
/EBSCO Academic Search Complete/

Barkenbus, Jack: Self-Driving Cars: How Soon Is Soon Enough? In: Issues in Science & Technology (2018) 
/EBSCO Academic Search Complete/

Gogoll J, Müller J.: Autonomous Cars: In Favor of a Mandatory Ethics Setting. In: Science & Engineering Ethics. (2017)
/EBSCO Academic Search Complete/

Roe M.: Who’s Driving That Car?: An Analysis of Regulatory and Potential Liability Frameworks for Driverless Cars. In: Boston College Law Review. (2019)
/EBSCO Academic Search Complete/